Theaterteksten

Hier vindt u een overzicht van mijn theaterteksten. Als u geïnteresseerd bent in een van de stukken, dan kunt u deze via contact bij mij opvragen. U heeft dan de mogelijkheid om (een deel van) het stuk te lezen alvorens u de beslissing maakt het te gebruiken.

VOOR JEUGD DOOR JONGEREN/ VOLWASSENEN
KINDEREN
VOLWASSENEN
JONGEREN
MONOLOGEN

    Als u ervoor kiest om een theatertekst van mij te gebruiken:

    -Betaalt u voor het hele stuk eenmalig een bedrag. De prijzen vindt u hier

    -Ontvangt u het stuk digitaal.

    -Mag u alles met het stuk doen wat u wilt. U hoeft geen toestemming te vragen om teksten te schrappen en ook in de vormgeving en regie bent u helemaal vrij om ermee te doen wat u wil.

    -Bied ik de mogelijkheid om het stuk voor u op maat te bewerken, mocht het stuk betreft rolaantallen niet overeenkomen met uw groep. 

VOOR JEUGD DOOR JONGEREN/ VOLWASSENEN:
De nieuwe kleren van de keizer
Titel: De nieuwe kleren van de keizer
Genre: sprookje voor kinderen door volwassenen of jongeren
Rollen: 25, met ruimte voor figuranten en dubbelrollen
Duur: 60- 75 minuten
Pagina’s: 52
Trefwoorden: oosterse sferen, keizerrijk
Synopsis: De keizer van Kwalaloempië vindt maar één ding belangrijk: zijn uiterlijk. Hij geeft al zijn geld uit aan beauty- behandelingen en mooie kleren. Dat zijn volk arm is en niets te eten heeft, kan hem niets schelen. Dat de schatkist steeds leger raakt, ook niet. De ministers zitten met de handen in het haar. Als de keizer zo doorgaat, zal er een ramp gebeuren. Want wat nou als er iemand oorlog wil voeren met Kwalaloempië? Er is niet eens geld voor een leger! En terwijl de ministers snode plannen bedenken, het volk steeds kwader wordt en de keizer alleen maar meer geld uitgeeft, wil Keizerin Mitsubishi, de gemeenste keizerin van heel Azië, maar een ding: oorlog. Ze heeft haar oog laten vallen op, je raadt het al, Kwalaloempië…
In ‘De Nieuwe Kleren van de Keizer’ is niets wat het lijkt en blijkt niemand te zijn wie je dacht dat hij was. Een spannend, humoristisch sprookje in Oosterse sferen voor jong en oud.

Scène:
Keizer         STILTE!
               En, plebs?
               Wat was je vraag?
Sang Mang      Zou u ons alstublieft, alstublieft kunnen helpen?
               Wij zien geen uitweg meer.
1e Minister    We kunnen natuurlijk…
Keizer         Nee.
               We kunnen niks doen.
2e Minister    Maar keizer…
Keizer         Ben ik een tovenaar?
               Kan ik een rijstveld toveren?
2e Minister    Nee, keizer.

Keizer         Precies.
               Bidden moeten jullie, plebs.
               Bidden en hopen op een wonder.
               Wat ik trouwens heel vervelend vind, is dat niemand iets heeft gezegd over  mijn nieuwe hoed. 

Volk           U heeft een prachtige hoed op, keizer.
Keizer         Dank. 

               Dan zou ik nu graag het eindapplaus in ontvangst willen nemen. 


Sneeuwwitje & The Dwarfs
Titel: Sneeuwwitje & The Dwarfs
Genre: sprookje voor kinderen door volwassenen of jongeren
Rollen: 14, met ruimte voor figuranten en dubbelrollen
Duur: 60- 75 minuten
Pagina’s: 48
Trefwoorden: jaren ’80, meidenband, koninkrijk
Extra: het is mogelijk om ook de liedteksten + muziek aan te schaffen
Synopsis: Prinses Willemien wordt 16 jaar. Haar vader, de super coole koning Gerbrand, organiseert een groot feest waar de hipste band van het land optreedt. The Dwarfs zijn het helemaal! Maar prinses Willemien wil The Dwarfs niet. Ze wil geen feest. Prinses Willemien wil dat haar vader gelukkig is.
Ze gunt hem een nieuwe vrouw.
Het land staat op z’n kop. Zakken brieven worden bij het kasteel bezorgd. Iedere dame wil wel koningin worden.
En dan verschijnt Samantha. Het is liefde op het eerste gezicht. Maar is Samantha wel zo lief als ze zegt dat ze is?

Scène:
Annabel         Luistert naar haar oortje. Dames en heren. Ik krijg zojuist een bericht door. Ik begrijp dat we                                                     moeten overschakelen naar het paleis. We geven het woord aan lakei Dora.
Saskia          Hè?
Annabel         Lakei Dora, kunt u mij horen?
Dora staat naast de koning en Willemien.
Dora            Luid en duidelijk, Annabel.
                De prinses wil iedereen bedanken voor haar verjaardagsfeestje.
Willemien       Dank u!
Dora            Ze is erg blij met al haar cadeaus, maar eigenlijk wil ze iets anders.
Annabel         O?
Dora            Prinses Willemien wil dat haar vader gelukkig is. En daarom zoeken we een nieuwe vrouw voor koning                           Gerbrand.
Samantha        Een nieuwe vrouw?
Saskia          Een nieuwe vrouw, Dora?
Dora            Ja.
.               Prinses Willemien is nu 16 jaar. Het zal niet lang meer duren of ze zal gaan studeren.
                Ze wil dat er iemand is die op haar vader let als ze weg is.
                Het is tijd voor een nieuwe vrouw.
Annabel         Goed. Een nieuwe vrouw dus.
                En waar moet die toekomstige vrouw aan voldoen?
Dora            Koning, waar moet uw toekomstige vrouw aan voldoen?
Koning          Ze moet mooi zijn.
Willemien       Niet alleen maar mooi, he, papa?
Koning          Nee! Jong ook, natuurlijk. Ik val op jong. Ik hou niet van rimpels. Ik hou wel van grote…
Dora            Koning!



Roodkapje
Titel: Roodkapje
Genre: sprookje voor kinderen door volwassenen of jongeren
Rollen: 25, met ruimte voor figuranten en dubbelrollen
Duur: 60- 75 minuten
Pagina’s: 55
Trefwoorden: jaren ’50, stoere oma, bange wolven
Synopsis: Iedereen kent het verhaal van Roodkapje. Roodkapje krijgt een mandje van haar moeder dat ze naar oma moet brengen, onderweg komt ze een wolf tegen en de rest kun je wel raden. Maar wist je dat er ook kabouters waren? Een bange agent? Drie lelijke zussen die staan te springen om een man? En dat er niet één wolf is, maar een hele groep? Nee? Dan is het tijd om kennis te maken met het echte verhaal!

Scène:
Willem          Welkom op de cursus ‘Hoe word ik een echte wolf?’.
                Ik zou het prettig vinden als iedereen zich even voorstelt.
Walter          Ik ben Walter.
Allemaal        Hallo Walter.
Walter          Ik heb al een aantal wolvendingen gedaan.
                Zo heb ik vorige maand op de berg gestaan en naar de maan gehuild.
De wolven knikken goedkeurend.
Wiebe           Ik ben Wiebe.
Allemaal        Hallo Wiebe.
Wiebe           Ik had laatst jeuk aan mijn rug.

                Toen heb ik met mijn vacht tegen een boom geschuurd.
                En toen was de jeuk weg.
De wolven knikken goedkeurend.
Winnie          Ik ben Winnie.
Iedereen        Hallo Winnie.
Winnie          Ik heb laatst in het bos gepoept en ik heb het niet opgeruimd.
De wolven: ‘Wooow!’
Wilma           Ik ben Wilma.
Iedereen        Hallo Wilma.
Wilma           Ik heb laatst worteltjes gegeten.
                Rauw!
De wolven knikken goedkeurend en geven een applausje.
Willem          Ja?
                Het eten van rauwe worteltjes verdient een applausje?
De wolven schamen zich.
Willem          Het is goed dat jullie hier zijn.
                Jullie zijn een schande voor het wolvenras!

Doornroosje
Titel: Doornroosje
Genre: Sprookje, voor kinderen door volwassenen of jongeren
Rollen: 20, met ruimte voor figuranten en dubbelrollen
Duur: 60- 75 minuten
Pagina’s: 56
Trefwoorden: koninkrijk, heks, feeën
Synopsis: De Koning en Koningin kunnen geen kinderen krijgen, tot groot verdriet van de Koningin. De Koning laat de knapste koppen uit het koninkrijk komen om zijn vrouw een kind te bezorgen. Als hun jarenlang gekoesterde wens eindelijk uitkomt, baby Roosje wordt geboren, gebeurt er iets vreselijks. De gemene heks Draconia betovert de baby: als ze 16 is, zal ze zich prikken aan een spinnenwiel en sterven. Deze vloek kan niet ongedaan worden gemaakt, maar één van de goede feeën kan de vloek een beetje aanpassen: Roosje zal niet sterven als ze zich prikt, maar slapen. Slapen tot de prins van haar dromen, de ware prins, haar wakker kust. Maar zal de ware prins ooit verschijnen?

Scène:
Koningin     Het lukt niet!
Koning       Poppedein…
Koningin     Nee.
             Laat me met rust.
Koning       Liefje…
             Zal ik een gouden diadeem voor je kopen?
Koningin     Een gouden diadeem?
Koning       Een gouden diadeem, ja.
             Misschien voel je je dan beter.
Koningin     Ik HEB al een gouden diadeem.
Koning       Ik dacht, misschien wil je er nog één?
Koningin     Wat heb ik aan nog een gouden diadeem?
Koning       Zal ik dan een paard voor je kopen?
Koningin     Ik heb er al drie.
Koning       Een paard, met witte manen.
             En dat kun je dan Moonlight noemen.
Koningin     Ik wil geen paard.
Koning       Wil je dan een tijger?
Koningin     Een tijger?
Koningin     Een tijger, ja.
             Helemaal uit Afrika.
             Die kan ik zo voor je kopen.
Koningin     Jij snapt ook helemaal niks.
             Ik wil geen gouden diadeem.
             Ik wil geen paard met witte manen.
             Ik wil geen tijger uit Afrika.
             IK WIL EEN KINDJE!

De Kleine zeemeermin
Titel: De kleine zeemeermin
Genre: sprookje voor kinderen door volwassenen of jongeren
Rollen: 9 rollen, maar kan gespeeld worden door 3 vrouwen en 1 man
Duur: 60 minuten
Pagina’s:
Trefwoorden: zee, Voice of Holland
Extra: het is mogelijk om ook de liedteksten + muziek aan te schaffen
Synopsis: Mijlenver onder het zeeoppervlak regeert de dappere en stoere
koning Henk. Zijn jongste dochter, Aurely, heeft een groot talent: ze kan prachtig zingen. Maar Aurely wil niet zingen. Aurely wil de mensen zien. Ze wordt bijna zestien, de leeftijd waarop elke zeemeermin naar boven mag zwemmen om te zien wat er boven het oppervlak gebeurt.
Koning Henk verbiedt het haar. Hij heeft een hekel aan mensen, omdat ze hun afval zomaar in de zee gooien, waardoor zijn koninkrijk steeds kleiner wordt. Henk heeft andere plannen voor zijn dochter: hij wil dat ze het programma ‘De stem van de zee’ wint en dat ze daarna met een meerman trouwt.
Aurely zwemt stiekem naar boven en wordt stapelverliefd op prins Ralph. Maar hoe kan een zeemeermeisje het hart van een mensenprins veroveren? Er zit maar één ding op. Aurely zal de hulp in moeten schakelen van de gemene zeeheks Mortua, die er alles aan doet om ‘De stem van de zee’ te winnen…

Scène:
Henk          Tegen het publiek. Fijn dat jullie er allemaal zijn. Vandaag is een heuglijke dag. Mijn jongste  dochter Aurely wordt vandaag 16. Jullie weten dat het een surprise- party is, dus ik wil jullie vragen of jullie je  allemaal willen verstoppen. Ik roep straks 3, 2, 1 en dan roepen jullie heel hard: SURPRISE. Kunnen we dat even    oefenen, alsjeblieft? Interactie met publiek.
En daarna zingen we allemaal ‘lang zal ze leven.’ Dat is natuurlijk een beetje een raar lied, want natuurlijk zal ze lang leven. Alle zeemeerminnen worden 300 jaar, maar goed. Laten we het maar gewoon doen. Zo hard als je kunt! Verstop je! Daar is ze.
Aurely        Pap, vanaf vandaag mag ik doen wat ik wil en ik wil niet…
Henk          Zullen we het een beetje gezellig houden?
              Het is je verjaardag.
Aurely        Daarom juist.
              Ik wil niet zingen, pap! Ik wil… Ziet iemand in het publiek zitten. Wie is dat?
Henk          Wat?
Aurely        Daar.
Henk          Zwaar teleurgesteld Nou, mooi is dat!
              En nu?
              Aurely Wat?
Henk          Dit is een surprise- party.
Aurely        Een surprise- party?
Henk          Ja, nu niet meer dus.
Aurely        Ik wil geen feestje.
              Ik wil naar boven zwemmen, pap. Ik wil..
Henk          Je moet opnieuw binnenkomen.
Aurely        Wat?
Henk          Dat is het beste.
              En je weet van niks.
Aurely        Papa, hoor je niet wat ik zeg?

Alice!
Titel: Alice!
Genre: sprookje voor kinderen door volwassenen of jongeren
Rollen: 10 rollen, oorspronkelijk gespeeld door 2 vrouwen en 1 man
Duur: 45- 60 minuten
Pagina’s: 43
Trefwoorden: spelen door de vierde wand, acteurs spelen zichzelf
Synopsis: Het bekende verhaal van Alice in Wonderland in een nieuw jasje. Alice is een dromerig meisje. Haar vader maakt zich zorgen. Als ze niet heel snel stopt met dromen, dan zal er een dokter moeten komen en dan zal Alice naar een internaat moeten. Net als Alice besluit om te stoppen met dromen, rent er een pratend konijn voorbij.
In deze voorstelling, oorspronkelijk geschreven voor 3 spelers, spelen de acteurs ook zichzelf. Ze vertellen het verhaal en doorbreken de vierde wand.

Scène:
Alice     En nu? Ik zit in een droom. Alles kan. Als ik mezelf knijp, word ik wakker.
          Maar als ik wakker word, moet ik naar de dokter. En daarna naar een internaat.
          Ik moet blijven dromen. Vooral blijven dromen.
1         Wat een gek meisje.
2         Een heel gek meisje.
1         Ik heb nog nooit zo’n gek meisje gezien.
2         Ik ook niet.
1         We moeten heel voorzichtig doen.
2         Heel voorzichtig.
1         We moeten stil zijn en sluipen.
2         Stil zijn. En sluipen.
1         En dan moeten we haar vangen.
2         Vangen?
1         Vangen, ja.
          En dan stoppen we haar in een potje.
Alice     Ik hoor jullie gewoon, hoor.
1         Verdorie!
          Twiedeldie!
          Dat was jouw schuld.
2         Niet!
1         Wel!
2         Niet!
1         Duizend maal meer wel!
2         Oh!
          Die is gemeen!

Robin Hood
Titel: Robin Hood
Genre: sprookje voor kinderen door volwassenen of jongeren
Rollen: 6 rollen + vertellersrollen, oorspronkelijk gespeeld door 2 vrouwen en 1
man
Duur: 60 minuten
Pagina’s: 48
Trefwoorden: bos, Robin Hood
Extra: het is mogelijk om ook de liedteksten + muziek aan te schaffen
Synopsis: Robin woont in het bos. Hij houdt van lezen en hij speelt graag met zijn beste vriendin Tuck. In hun fantasie beleven ze veel avonturen waarin ze draken verslaan en met ridders vechten. In het echt is Robin helemaal niet stoer.
Alles verandert als mevrouw Fabiola de baas van het bos wordt. Ze bedenkt honderden regels waar de bosbewoners zich aan moeten houden. Iedereen doet braaf wat ze vraagt, maar dan stuiten Robin en Tuck op een vreselijk geheim: mevrouw Fabiola wil het bos kappen en er een grote bontjassenwinkel neerzetten! Durft Robin nu een echte held te zijn?

Scène:
Tuck         Mijn vader zei dat Mevrouw Fabiola het beste is wat ons ooit is overkomen.
             En als ik vanavond nog steeds denk dat Mevrouw Fabiola een slecht plan heeft, moet ik zonder eten naar       bed!
Robin        Ze geloven ons niet!
             En daarom moeten wij iets doen.
Tuck         Ja! Dag! Ik heb nu al honger.
Robin        Ik ben een held, Tuck.
             En jij ook.
Tuck         Nee. We deden alsof. Heel eerlijk. Je hebt kippenarmpjes.
Robin        Wie niet sterk is, moet slim zijn.
Tuck         Wat wil je dan doen?
Robin        We schrijven een brief.
Tuck         O ja! Wat ontzettend slim!
             ‘Mevrouw Fabiola, wilt u alstublieft lief doen, als het even kan?’
             Wat ben jij stom zeg!
Robin        Ik schrijf een brief namens Meneer van Pruisen van Opzij tot het Midden.
Tuck         Wie is dat?
Robin        Een hele sjieke man.
Tuck         En waar ken je hem van?
Robin        Hij woont in mijn hoofd.
             In mijn fantasie.
Tuck         Maar je mag je fantasie niet gebruiken!
             Dat is ten strengste verboden!
Robin        In tijden van nood is alles geoorloofd.
Tuck         Wat betekent dat?
Robin        Geen idee. Maar het klinkt mooi, vind je niet?

KINDEREN:
Het lelijke eendje (6+)
Titel: Het lelijke eendje
Genre: sprookje door kinderen
Rollen: 18- 33 rollen
Duur: 30- 40 minuten
Pagina’s: 21
Trefwoorden: vogels, pesten, anders zijn
Synopsis: Moeder Jolanda broedt al dagen op haar eieren. Vader Harry ishartstikke zenuwachtig. Alle eendjes in de vijver zijn al uit hun ei gekomen. Waar blijven hun kindjes nou?! Als de eieren eindelijk uitkomen, zijn Jolanda en
Harry dolblij. Ze hebben drie prachtige eendjes op de wereld gezet. Maar wacht eens even… Er ligt nóg een ei. Een heel vreemd ei! Als het ei uitkomt, schrikken vader en moeder zich rot! Dit eendje lijkt niet op alle andere
eendjes. Ze besluiten het kuikentje ‘Ukkie’ te noemen, maar al snel veranderen de andere eenden die naam in Ugly.

Scène:
Ugly     Piep!
Charly   Is dat ons zusje?
Billy    Ze lijkt niet eens op ons!
Amy      Ze is echt lelijk!
         Toch, papa?
Vader    Dat… Dat… Dat is het lelijkste eendje dat ik ooit heb gezien!
Moeder   Harry!
         Kinderen, dit is jullie zusje.
Kinderen IEUW!
Oma      Dit.. dit.. dit is afschuwelijk!
Moeder   Ma, dat kun je toch niet zeggen?
Oma      Jolanda, je moet het weg doen.
Moeder   Pardon?!
Oma      Laat het hier achter.
Moeder   Dit is mijn dochter, ma!
Oma      Hier gaan de andere eenden over praten!
         Verstop het in het riet, dan gaan we daarna lekker zwemmen en dan doen we of het nooit gebeurd is.
Ugly     Piep?
Moeder   NEE!
Harry    Misschien… misschien heeft je moeder een punt, Jolanda.
         Ik bedoel.. je weet hoe de andere eenden zijn. Ze gaan d’r pesten. En straks gaan ze ons ook pesten! Dan   sluiten ze ons buiten en dan raken we in een isolement!
Moeder   Ze doen maar! Dit is mijn dochter! Lelijk of niet!



Viespeuk (6+)
Titel: Viespeuk
Genre: toneel door kinderen
Rollen: 18- 33 rollen
Duur: 45- 60 minuten
Pagina’s: 34
Trefwoorden: buurvrouwen, dorp, burgemeester
Synopsis: In een keurig dorp, hier niet ver vandaan, wonen keurige mensen in keurige huizen met keurige voortuintjes. Iedereen groet elkaar vriendelijk, Iedereen spreekt met twee woorden. Alles gaat goed. Nou ja… Alles… In dit keurige dorp woont een meisje. Iedereen noemt haar Viespeuk, omdat ze zo van viezigheid houdt. Viespeuk doet niets liever dan door de modder rollen en waar ze komt, gaat het mis. Ze drijft haar deftige buurvrouwen tot waanzin. ‘Dat vreselijke kind!’ roepen de dames. Ze eisen dat de burgemeester iets doet. Als Viespeuk een ramp veroorzaakt, is de maat vol.
‘Dat vreselijke kind moet het dorp uit worden gezet,’ vinden de buurvrouwen.


Scene:
Buurvrouw 1     Dat vreselijke kind!
Buurvrouw 2     Heb je gezien hoe ze erbij loopt?
Buurvrouw 3     Het is ronduit belachelijk!
Buurvrouw 2     Abominabel!
Buurvrouw 1     Als ik haar moeder was, zou ik me doodschamen.
Buurvrouw 3     Mijn Tina zou zoiets nooit doen.
                Toch, Tina?
Tina            Nee, moeder.
Buurvrouw 2     Mijn Jannie en Janneke werden keurig geboren.
                Toen de ooievaar hen gebracht had, zeiden ze: ‘Moeder, zou ik gebruik mogen maken van het toilet?’
                Toch, Jannie en Janneke?
Jannie/ Janneke Ja, moeder.
Buurvrouw 1     O, dat is nog niks, mijn Marietje werd geboren met de stofzuigerslang
                in haar handjes. Haar eerste woorden waren: ‘Lieve moeder, ik kom u helpen.’
                Toch, Marietje?
Marietje        Ja, moeder.
Buurvrouw 3     Mijn Tina boent voor ze slapen gaat het hele huis met een tandenborstel.
                Dan kan ze beter bij de hoekjes.
                Van mij hoeft het niet, maar het is haar lievelingshobby. Toch, Tina?
Tina            Ja, moeder.
Buurvrouw 1     Wij mogen wel zeggen, buurvrouwen,
                dat wij boffen met zulke keurige dochters.

Roosje (bewerking van Annie, 8+)
Titel: Roosje (bewerking van de film Annie)
Genre: toneel door kinderen
Rollen: 16
Duur: 60- 90 minuten
Pagina’s: 64
Trefwoorden: weeskinderen, Annie
Synopsis: Roosje woont in een weeshuis samen met een heleboel andere weeskindjes. Met elkaar hebben ze het heel gezellig, maar helaas is de gemene mevrouw Euphemia de baas. Euphemia heeft een hekel aan alle kinderen en
aan Roosje in het bijzonder. Aan de andere kant van de stad staat een heel groot huis. Daar wonen Meneer en Mevrouw. Mevrouw wil graag een kindje, maar Meneer heeft daar helemaal geen zin in. Hij verzint een sluw plan om zijn vrouw op andere ideeën te brengen: hij gaat op zoek naar het vervelendste kind ter wereld om een week te ‘lenen’. Meneer
komt terecht bij mevrouw Euphemia. Zij raadt hem aan om Roosje mee te nemen.

Scène:
Meneer      Henri.
            Mijn vrouw wil een kind.
Butler      Ik ving zoiets op, ja.
Meneer      Ik heb een hekel aan kinderen.
            Je moet ze uitlaten en ze poepen overal.
Butler      Ik begrijp het, meneer.
Meneer      Wat moet ik doen, Henri?
Butler      Meneer, als ik zo vrij mag zijn…
            Ik heb een ideetje.
Meneer      Wat, Henri?
            Zeg het maar!
Butler      Waarom leent u geen kind?
Meneer      Een kind lenen?!
Butler      Ja.
            Voor een weekje.
            En dan gaan we op zoek naar een heel, heel vervelend kind.
            Zodat uw vrouw ziet dat kinderen stom zijn.
Meneer      Henri!
            Wat een geweldig idee!
            Maar waar halen we een leenkind vandaan?
Butler      Daar moet ik over nadenken, meneer.
Meneer      Doe dat, Henri!
            Maar mondje dicht tegen mijn vrouw, hè?
Butler      Mond op slot, meneer!
            Kom, dan schenk ik een glaasje voor u in.

Peter Pan (8+)
Titel: Peter Pan
Genre: toneel door kinderen
Rollen: 36 rollen
Duur: 60- 90 minuten
Pagina’s: 68
Trefwoorden: Kapitein Haak, elfjes, Nooitgedachtland
Synopsis: Het klassieke verhaal van Peter Pan bewerkt voor een grote kindergroep.
Scène:
Ayawamat         Jij wel doen.
                 Is vredespijp.
                 Is traditie.
Tijgerlelie      Ik weiger.
Indianen geschokt.
Tijgerlelie      Ik ben heel erg voor vrede, echt hoor, maar dat kan toch ook gewoon op een andere manier?
Yaholo           Jij niet weet wat jij zeg.
Tijgerlelie      Ik weet dondersgoed wat ik zeg.
                 Ik heb een eigen mening.
                 En die mag ik best laten horen.
Tijgerlelie staat op en wil weglopen.
Ayawamat         Hier blijven, Tijgerlelie!
                 Zitten!
                 Zo ga je niet met je moeder om.
Yaholo           Het is toch prachtig dat wij vandaag leren roken?
                 Ik kijk er al een jaar naar uit!
Ayawamat         Zo kan het dus ook, Tijgerlelie!
                 Je kunt ook trots zijn op je roots!
Tijgerlelie      Ik ben daar ook trots op, maar ik snap gewoon niet waarom we zo’n raar taaltje aan moeten nemen als    we ook gewoon Nederlands kunnen praten. We praten Nederlands, maar dan taal- technisch gezien totáál incorrect!
Uzumati          Dat is traditie, Tijgerlelie!
Sipatu           Niemand gelooft toch dat wij indianen zijn als we in vloeiende zinnen praten?

Het sprookje van 1001 slapeloze nachten
Titel: Het sprookje van 1001 slapeloze nachten (bewerking 1001 nacht)
Genre: toneel door kinderen
Rollen: 15- 50 rollen
Duur: 45- 60 minuten
Pagina’s: 53
Trefwoorden: 1001 nacht, sultan, verhalen
Synopsis: De sultan kan niet slapen en dat is een ramp, want door zijn slapeloosheid is hij altijd chagrijnig en gemeen. Hij verzint allemaal belachelijke regels. Zo mag er niet meer worden gelachen! Als je je niet aan de regels houdt, word je opgesloten in de gevangenis. Van heinde en verre komen er dokters, kwalzalvers en kunstenaars naar het paleis van de sultan om hem in slaap te krijgen. Niets lukt! Totdat het lieve meisje Feroze verschijnt. Feroze zegt dat ze de sultan een geheim zal verklappen dat ervoor zal zorgen dat hij eindelijk in slaap valt. Maar dan moet hij eerst naar drie verhalen luisteren. De sultan heeft en hekel aan verhalen! Zal het Feroze lukken om de sultan in slaap te laten vallen?
Feroze Sultan?
Gaat het wel?
Sultan heeft tranen in zijn ogen.
Sultan Wat?
Feroze Het leek net alsof je huilde.
Sultan Doe niet zo belachelijk!
Er zit gewoon een vuiltje in mijn oog.
Dat is alles.
Feroze Volgens mij vond je het een heel mooi en spannend verhaal.
Sultan Echt niet.
Feroze Je wilt vast weten wat het geheim is.
Sultan Welk geheim..
Ik bedoel: ja! Ja natuurlijk.
Vertel me het geheim.
Feroze Dat zal helaas niet gaan.
Sultan Moet je me dan nog een verhaal vertellen?
Dat geeft niet, hoor.
Je.. je mag best nog een verhaal vertellen.
Feroze Ja?
Sultan Als het maar niet….
Sultan gaapt.
Feroze Gaap je nou?
Sultan Doe niet zo belachelijk!
Ik heb al jaren niet gegaapt!

VOLWASSENEN:
Cavia (eenakter)
Titel: Cavia
Genre: Komedie, eenakter
Spelers: 3 vrouwen, 2 mannen
Duur: 15 minuten
Pagina’s: 10
Trefwoorden: kerst, eenakter, familie, armoede
Synopsis: Het gezin, bestaande uit Vader, Moeder, Dochter en Zoon, viert dit jaar kerst met de zus van Moeder, een bijzonder rijke dame. Moeder wil niet voor haar onderdoen en heeft chique meubels en kleding gehuurd. Alles is tot in de puntjes verzorgd, zodat Tante niet achter hun grote geheim kan komen: het gezin heeft geen geld en moet hun eten bij de voedselbank halen.

Scène:
Moeder      Waar is je vader?
Zoon        In de keuken.
Moeder      Goed.
            Ga jij je straks gedragen?
Zoon        Maar natuurlijk.
Moeder      Wat hebben wij afgesproken?
Zoon        Dat ik straks zeg dat wij altijd zo heerlijk eten.
Moeder      Nee. Dat zeg je niet.
            Je doet alsof we dat altijd doen.
            Alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Zoon        Oké.
Moeder      En de stoelen?
Zoon        Die stonden hier altijd al.
Moeder      Goed zo.
            En jouw blouse?
Zoon        Praza.
Moeder      Prada.
Zoon        Prada.
Moeder      Goed zo, jongen.
            Vanavond gaan wij netjes doen. 


Moederschoot (eenakter)
Titel: Moederschoot
Genre: Tragi- komedie
Spelers: 4 vrouwen, 4 mannen (kan eventueel ook anders qua verdeling)
Duur: 30 minuten
Pagina’s: 20
Trefwoorden: familie, oud zeer
Synopsis: Acht mensen komen bijeen, nadat hun moeder op is genomen in een verzorgingstehuis, om de spullen te verdelen. Dat gaat niet zonder slag of stoot. De zoons en dochters voelen zich duidelijk niet erg op hun gemak tijdens deze gedwongen reünie. Veel contact hebben ze niet met elkaar onderhouden, nadat ze het ouderlijk huis hebben verlaten en oud zeer blijkt wel degelijk nog steeds pijn te doen.

Scène:
Tanja      Waar beginnen we?
René       Ik stel voor dat iedereen gewoon pakt wat ie wil.
           Kunnen we daarna weg.
Simone     Prima.
Karin      Dat vind ik heel ongezellig.
René       Wat wil je dan?
Karin      We zijn er nu.
           Met z’n allen.
René      Ja?
Karin     Dan kunnen we toch praten?
Toon      Waar wil je dan over praten?
Karin     Over vroeger.
Yvette    Dat kunnen we beter een andere keer doen.
Simone    Precies.
René      Ik ben niet gekomen om herinneringen op te halen.
          Ik heb nog meer te doen.
Karin     Dat zeggen we altijd.
          ‘We spreken nog een keer af.’
          Maar dat komt er nooit van.
Tanja     Zo gaan die dingen.
Karin     Kunnen we dan misschien bidden?
René      Waarom zouden we bidden?
Karin     Ma zou dat mooi vinden.
Toon      Dat is waar.
Leon      Goed.
          Laten we bidden.
Tanja     Net als vroeger.
René      Ik vind dat hypocriet.
          Bidden.
Simone    Dan bid jij niet.
Marco     Iedereen die wil bidden, bidt.
Toon      En iedereen die dat niet voor ma over heeft, niet.


Bergen
Titel: Bergen
Genre: Komedie
Duur: 90- 120 minuten
Pagina’s: 106
Rollen: 20 rollen, mogelijk te spelen door 19 spelers
Trefwoorden: skivakantie, familieperikelen
Synopsis:
Clara en Andries zijn veertig jaar getrouwd en dat heuglijke feit vieren ze met hun familie in het Duitse Winterberg, de plek waar ze veertig jaar eerder naar op huwelijksreis gingen. De familie rekent op sneeuw, maar als die uitblijft, zitten ze in een verlaten oord op elkaars lip. Dat vraagt om problemen…

Scène:
Emiel    Je praat weer heel veel.
Anja     O. Sorry.
Emiel    Daar hebben we het over gehad, hè?
Anja     Ja. Sorry.
Emiel    Laten we ons maar gaan installeren.
         Wij pakken de kamer met het balkon.
Anja     Maar misschien…
Emiel    Wat?
Anja     Nee, ik dacht… Nou ja.. Ik dacht… Misschien dat mijn ouders… Hun spullen staan nog hier… Misschien dat zij…   Dat ze.. zeg maar… Dat zij… Nou ja… Dat zij de kamer met het balkon willen.
Emiel    Dat is weer een hele lange zin voor een hele korte mededeling, hè, Anja?
Anja     Ja. Sorry.
Emiel    Als jouw ouders die kamer met het balkon hadden gewild, dan hadden ze hun spullen daar al neergezet, toch,    Anja?
Anja     Ja… maar misschien…
Emiel    Misschien, misschien… Misschien kun jij jezelf eens nuttig maken.
Anja     Ja.
Emiel    Nou, hup, hup. Die koffers dragen zichzelf niet naar boven.

Zomernacht
Titel: Zomernacht
Genre: Komedie, moderne bewerking van Een Midzomernachtsdroom
Trefwoorden: Shakespeare, hotel
Duur: 75- 90 Minuten
Pagina’s:
Rollen: 10, 5 Mannen, 4 vrouwen (Of 6 mannen, want Puck kan ook een man zijn.)
Synopsis: Deze moderne bewerking speelt zich af in Hotel Zomernacht.
Dini is verliefd op Herman. Maar Herman is op Gerda. En Gerda is op Leo. Gelukkig is Leo ook op Gerda, maar die verbintenis krijgt niet de zegen van Theo, de vader van Gerda. Die ziet liever dat ze met Herman trouwt. Theo gaat met pensioen en wil graag dat Herman zijn bedrijf overneemt: een groot hotel, midden in het bos. Oberon is een elfenkonining. Hij is boos op Theo omdat die een groot hotel midden in zijn bos heeft neergezet. En hij is ook boos op zijn vrouw, Titania. Hij geeft zijn page, Puck, de opdracht om wat toverwater in de ogen van de slapende Titania te druppelen, zodat ze verliefd wordt op het eerste levende wezen dat ze ziet, als ze wakker wordt. En als hij toch bezig is: meteen ook in de ogen van Herman, daar kan Dini dan van profiteren.Tussen deze bedrijven door zijn we getuige van de repetities van Kees en Carola, ‘Hotel Security’, voor een feestelijk programma ter gelegenheid van het afscheid van Theo.

Scène:
Dini       Herman? Wil jij misschien nog een bakje koffie?
Herman     Nee.
Dini       Weet je het zeker?
Herman     Ja.
Dini       Dat pak staat je goed.
Herman     O.
Dini       Je ziet door dat jasje heen dat je heel gespierd bent.
Herman     Prima.
Dini       Ik hou van gespierde mannen.
Herman     Ik heb nog een hoop werk te doen.
Dini      Je ruikt lekker.
          Wat is dat?
Herman    Werkzweet.
Dini      Daar zitten stoffen in.
          In zweet.
          Feromonen.
Herman    Prima.
Dini      Ik hou van feromonen.
Herman    Mens.
          Wat wil je van me?
Dini      Je trekt me aan als een magneet.
Herman    Trek ik jou aan?
Dini      Herman, ik hou van je.
Herman    Dan zeg ik nu recht in je gezicht dat ik niet van jou hou en niet van je houden kan.
Dini      Juist daarom hou ik van je.
          Behandel me als een hond.
          Vertrap me.
          Verwaarloos me.
          Sla me.
          Schop me.
          Bespuug me.
Herman    Wijf. Ik word al ziek als ik naar je kijk.
Dini      En ik word ziek als ik jou niet zie.


De drie musketiers
Titel: De drie musketiers
Genre: Komedie
Trefwoorden: familievoorstelling, Frankrijk, musketiers
Duur: 75-90 Minuten
Pagina’s: 63
Rollen: 22 – 35 rollen, waarvan 13 mannenrollen + mogelijkheid voor figuranten en dubbelrollen
Synopsis: Dit stuk speelt zich af in Orleans in 1627. Kardinaal Richelieu heeft de musketiers van Koning Lodewijk ontslagen. De mannen die eens de beschermengelen van de koning waren, slijten hun dagen nu, tot groot ongenoegen van hun vrouwen, in het café. Er komt niets meer uit hun handen. Terwijl het volk over koetjes en kalfjes praat en koning Lodewijk zich bezighoudt met zijn toekomstige huwelijksfeest, heeft kardinaal Richelieu alle tijd om zijn snode plannen uit te denken die hem de machtigste man van Frankrijk zullen maken. Alles lijkt goed te gaan, totdat de jonge, mysterieuze d’Artagnan verschijnt. Kan hij de koning redden? Het bekende verhaal van Alexander Dumas in een nieuw jasje, met een knipoog naar de moderne tijd.

Scène:
Benedicte      LOPEN MET DIE POTEN, ARAMIS!
Aramis         Ja, vrouwtje. Nee, vrouwtje. Natuurlijk, vrouwtje.
Benedicte      Doe nou maar niet zo stoer.
               We gaan het vanaf nu anders doen.
               Vanaf vandaag heb jij, Aramis, huisarrest.
Aramis         Nou jaaa!
Benedicte      Dat betekent: niet meer naar ‘t café, geen wijn meer…
Aramis         Geen wijn?!
Benedicte      Jij legt je kinderen in bed.
Aramis         Ja, dáág! Zes kinderen! Weet je hoeveel dat er zijn!
Benedicte      Je hebt ZEVEN kinderen, Aramis.
Aramis         O ja?
Benedicte      Je gaat leren koken, je gaat de afwas doen, de was, je gaat voortaan je EIGEN sokken stoppen…
Aramis         NIET!
Benedicte      O jawel, mannetje!
               En je gaat op zoek naar een baan.
Aramis         HA! Hoe kan ik op zoek gaan naar een baan als ik huisarrest heb?!
               Die was dom, Benedicte! En bovendien heb ik een baan! Ik ben musketier! De beste musketier die…
Benedicte geeft hem een klap.
Aramis         AU! Waarom doe je dat?
Benedicte      Je bént geen musketier meer, Aramis.
               Jij bent een VADER.
               En jij gaat je verantwoordelijkheden nemen!


Patata
Titel: Patata
Genre: Komedie
Trefwoorden: familieperikelen, Spanje, jaren ‘70
Duur: 90- 105 Minuten
Pagina’s: 85 pagina’s
Rollen: 5 mannenrollen, 8 vrouwenrollen
Synopsis: De langgekoesterde wens van echtpaar Riek en Henk komt uit: hun veertig jarig huwelijk wordt met de hele familie gevierd in Spanje. Helaas verloopt de reis niet zoals gepland en ontstaan er al snel ergernissen en misverstanden.
Het stuk speelt zich af in de jaren ’70 en kan gecombineerd worden met muziek uit die tijd.

Scène:
Ton        Wat zegt ze?
Ada        Dat is Spaans.
Ton        Dat begrijp ik ook wel, Ada.
           Ik heb er nu al geen zin meer in, weet je dat?
           Waarom konden we niet gewoon naar de Veluwe?
           Daar spreken ze Veluws.
           Dat versta ik tenminste.
Ada        Doe nou rustig.
Ton        En ik vind het godsgruwelijk warm.
Ada        Dat is het klimaat.
           Ze hebben een zwembad.
Ton        Ik hou niet van zwembaden.
           Dat weet je.
Giuditta   De qué les puedo servir?
           Dee kee les poeweedoo serrvier?
          (Waarmee kan ik u van dienst zijn?)
Ton        Ik weet verdomme niet wat ze zegt, Ada.
Ada        Laat mij maar.
Ton        O ja.
           Alsof jij Spaans praat.
Ada        Nee, niet vloeiend, nee.
           MAI MAN EN IEK.
           WAI HEBBEN KAMER.
           ZIMMER.
          YOU SNEPPING?
          RESERVERIOS.
Ton       Je hoeft niet zo te schreeuwen.
Ada       Anders verstaat ze het toch niet?
Giuditta  Reservación?
          Reeserbaasjoon?
         (Reservering?)
Ada       Juist!
          MAI FAMILIE.
          SIE KOMEN ZO.
          YOU SNEPPING?
Ton       Dat snapt ze niet, Ada.
Ada       YOU HEF DE SLEUTEL?
          SCHLUSSEL?
          MIE ADA.
          DIS IS TON.
          MAI MAN.
          ONZE ACHTERNAAM… ACHTERNEEM… IS DE VRIES.
          DE VRIES.
          YOU SNEPPING?


The Nightsisters
Titel: The Nightsisters
Genre: Komedie
Trefwoorden: meidengroep, show, reünieconcert
Duur: 90- 105 Minuten
Pagina’s: 81
Rollen: 15 rollen, waarvan er 7 door vrouwen gespeeld moeten worden, 5 door mannen en de andere 3 rollen door zowel vrouwen als mannen gespeeld kunnen worden.
Extra: Er is een mogelijkheid om liedjes aan dit stuk toe te voegen.
Synopsis: Meidengroep The Nightsisters, in de jaren ’80 immens populair, jong en slank, komt na jaren weer bij elkaar. De dames die elkaar toen al niet konden luchten of zien, moeten nu repeteren voor een reünieconcert.

Scène:
John           Als we daar Carla niet hebben!
Carla          John.
John           Carla, het gaat geweldig worden. ‘Love me again’ opnieuw uitbrengen: dat is natuurlijk een geniale greep! Al die oude fans die zitten daar al jaren op te wachten. De dames zijn zich nu aan het klaarmaken. Daniël zet de techniek klaar en dan kunnen we wat mij betreft – pak ‘m beet- tegen een uur of zes beginnen met recorden. We gaan bakken met geld verdienen!
Carla          John, luister. Ik heb na zitten denken.
John           Ik ook! Ik dacht: als we slim zijn, dan flikkeren we er meteen een kerstplaat tegenaan!
Carla          John…
John           Een zomerhit!
Carla          John…
John           Iets anti- oorlog- achtigs! Waarom niet gelijk zoiets?
               ‘War is not good, love is right, blablabla, let’s party all night’
Carla          John! The Nightsisters… Ze zijn te oud.
John           Te oud?
Carla          Oud verkoopt niet.
John           Hoezo niet? The Rolling Stones! Paul McCartney! Doemaar!
               Verkoopt als een trein!
Carla          Dat zijn mannen, John. Hoe ouder mannen worden, des te meer sex appeal ze krijgen. Dat weet iedereen.   Bij vrouwen werkt dat anders. Niemand zit te wachten op een stel oude oma’s.
John           Nou, nou, Carla…
               Ik dacht dat we het erover eens waren dat een reünie een gouden greep zou zijn!
Carla          Een reünie ís een gouden greep, John. We missen alleen nog iets…

Herman wordt honderd
Titel: Herman wordt 100
Genre: Komedie, locatietheater
Trefwoorden: locatietheater, de zorg, familie, feest
Duur: 90 minuten
Pagina’s: 59
Rollen: 11 rollen, waarvan er in het oorspronkelijke stuk 7 door vrouwen werden gespeeld en 4 door mannen, maar er is ruimte om dit aan te passen.
Extra: Dit stuk is geschreven als een locatietheatervoorstelling. De scènes spelen zich af bij een fysiotherapeut, in een loods, in een bejaardentehuis en in een buurthuis/ feestlocatie.
Synopsis: Herman wordt 100 en dat moet worden gevierd. De familie is druk bezig met de voorbereidingen. In de loods wordt door enkele familieleden gerepeteerd aan een act, bij de fysiotherapeut, de praktijk van dochter Yvonne, vindt een ongemakkelijk gesprek plaats over de erfenis, in het bejaardentehuis probeert dochter Jantien haar vader geld afhandig te maken. Als het feest aan het einde plaatsvindt op de feestlocatie, komen alle problemen samen. Niemand bekommert zich echt om Herman, die, zoals iedereen denkt, dementerende is. Maar is dat eigenlijk wel zo?

Scène:
Herman     Ben ik oud?
Jantien    Je bent bijna 100.
Herman     Is dat oud?
Jantien    Dat is stokoud.
Herman     O.
Jantien    En straks, als jij in de hemel bent, dan heb je niks meer aan al die centjes op de bank.
Herman     Niet?
Jantien    Nee. Je krijgt daar vast wel wat speciale muntjes van Petrus of zo.
           Ik weet niet precies hoe het daar gaat.
           Ik denk dat iedereen hetzelfde krijgt.
Paulien    Mam, jij gelooft toch niet in de hemel?
Jantien    Wel.
Paulien   Kom op, mam! Doe effe normaal. Als je dood bent, is er niks. Als je dood bent, houdt het op.
Jantien   Ik vind het fijn om ergens in te geloven, Paulien.
          Ik geloof dat mama daar ergens op een stoeltje op je zit te wachten, papa. Samen met ome Gerrit, tante      Wilma en ome Jacques. En ze zitten gezellig te kaarten met een glaasje jenever erbij. “Goh, die Herman houdt het ook lang vol, he?” zeggen ze dan.
          En natuurlijk hopen we dat je het nog heel lang volhoudt! Daarom is het goed om nu alvast dingen af te spreken. Zodat er geen gedoe komt als je er niet meer bent. Snap je dat, papa?
Herman    Ik wil geen gedoe. Ik wil wel jenever.
Jantien   Heel goed, papa! Kijk eens wat ik hier heb. Een papier. Zie je het, papa?
          Een papier van de bank.
Herman    Ik heb heel veel centjes op de bank.
Jantien   Precies! Ongelofelijk, he, Paulien? Hij snapt het helemaal!
Paulien   Laat hem gewoon snel tekenen, dan kunnen we gaan.
          Ik hou het echt niet lang meer vol hier.

Buur
Titel: Buur
Genre: Komedie
Trefwoorden: Gooische vrouwen, criminaliteit
Duur: 90- 105 minuten
Pagina’s: 77
Rollen: 13 rollen, 7 vrouw, 5 man
Synopsis: Als in de luxe villawijk de Lindenhof de verhuiswagen voor de deur staat bij nummer 8, is er in eerste instantie niet zoveel aan de hand. De elite mengt zich in de strijd de nieuwe buurtgenoten als eerste in te palmen. De onderlinge kift en afgunst tussen de upper class zorgt ervoor dat iedereen zijn uiterste best doet om zich van zijn beste kant te laten zien. Uitstraling is nu eenmaal alles. Maar zoals het de meeste mensen betreft, heeft men in het Gooi ook wel eens een geheimpje. Sommige van deze geheimen zijn dermate groot dat er alles aan wordt gedaan deze geheim te houden. Hoe goed kennen de buren elkaar eigenlijk? Beter een goede buur of is die verre vriend zo gek
nog niet?

Scène:
Evelijn     Pap. Ik ben vertrokken.
Johannes    Schrikt. Wat?
Evelijn     Ik ben weggegaan.
Johannes    Weggegaan?
Evelijn     Ik kan het niet meer.
Johannes    Wat bedoel je?
Evelijn     Ineens was het klaar, pap. Ik zag mezelf zitten. Op de designbank. Tussen de designmeubels en de  abstracte kunst en ik dacht: ‘is dit het nou? Is dit hoe ik me mijn leven had voorgesteld?’
Johannes    Liefje.. En Diederick dan?
            Jullie houden toch van elkaar?
Evelijn     We houden van elkaar omdat het makkelijk is.
            Hij schrok niet eens, toen ik het zei.
            Hij was opgelucht.
            Sorry, pap. Ik wil jullie niet teleurstellen.
Johannes    Mij teleurstellen? Het enige wat ik wil is dat jij gelukkig bent.
            En mama.. Ja, mama zal het even moeilijk vinden. Je weet hoe ze is.
Evelijn    Ik wil niet dat ze het weet.
Johannes   Liefje!
Evelijn   Ik kan haar er nu niet bij hebben. Die gaat meteen over zichzelf beginnen. Over hoe moeilijk het voor haar  is. Over de schande waar zij mee moet leven.
Johannes   Goed, goed. Dan vertellen we het nog even niet.
Evelijn    Dank je, pap.
Johannes   En wat ga je nu doen?
Evelijn    Ik had gehoopt dat ik hier even mocht blijven.
Johannes   Natuurlijk mag je hier blijven! Zo lang als je wilt! Je hebt je slaapkamer nog.
Evelijn    Ik heb liever het tuinhuisje.
Johannes   Krijg je het tuinhuisje.
Evelijn    Dan komt mama er niet achter.
Johannes   Jij wil in het tuinhuisje blijven zonder dat mama het weet?
Evelijn    Ik heb geen zin in haar bemoeizucht. Die belt meteen Diederick op om te komen praten. En ze gaat net  zolang door tot het weer goed is tussen ons.


Dracula
Titel: Dracula
Genre: Komedie
Trefwoorden: Dracula, hotel, vampieren, monsters
Duur: 90 minuten
Pagina’s: 65
Rollen: 17 rollen, 7 man en 10 vrouw, kan anders worden ingevuld.
Synopsis: Graaf Dracula is eigenaar van een vijfsterrenhotel. Ieder jaar komen de weerwolven, de spoken, de heksen en andere griezels van heinde en verre naar deze plek om vakantie te vieren. Hier kunnen ze tot rust komen zonder lastig te worden gevallen door mensen. Dit jaar belooft extra feestelijk te worden: Carina, de dochter van de graaf, wordt 118. Ze heeft helemaal geen zin in haar verjaardag. Ze wil zo graag de wereld zien, want ze is nog nooit buiten de kasteelmuren geweest. Graaf Dracula is als de dood dat zijn dochter ten prooi valt aan de grootste monsters van deze aardbol: de mensen. Hij doet er alles aan om Carina te beschermen. Dat lijkt goed te gaan, totdat zijn moeder Helen langs komt. Zij wil dat Carina voor haar verjaardag een mens opzoekt om te bijten. En dan verschijnt Bo, met zijn backpack en zijn super hippe telefoon…
Gebaseerd op de film ‘Hotel Transsylvania’.

Scène:
Helen        Wat is er gebeurd met deze plek? Het lijkt wel een pretpark!
             Ik zag verdomme net een reus die z’n voeten liet masseren!
Dracula      Moeder…
Helen        Waag het niet om mij moeder te noemen!
             Ik schaam me voor jou! Heb ik jou zo opgevoed?
Dracula      Het zijn andere tijden.
Helen        Donder toch op! Wanneer heb jij voor het laatst in een nek gebeten?
             Je weet het niet eens meer!
             Je drinkt bloedvervangers!
Dracula      Niet, ik…
Helen houdt de bloedvervangers omhoog.
Dracula      Bij een mens weet je nooit waar dat bloed geweest is.
Helen        Slappeling.
             Jij bent een schande voor ons ras.
Dracula      Moeder..
Helen        Ik ben jouw moeder niet.
             Ik ben alleen nog maar oma.
             Oma van Carina.
             Carina kan nog worden gered.
Dracula      Carina hoeft niet te worden gered!
Helen        Ach, zwakkeling! Je hebt haar bang gemaakt voor mensen. BANG!
             Ze is 118 en ze heeft er nog nooit één gezien! Als jij een echte vader bent, dan laat je haar een mens      vangen. Een mens dat ze mag bijten, mag verslinden!
Dracula      Maar…
Helen        Je doet het niet?
Dracula      Ik…
Helen        Weet jij van wie dit hotel is?


Onder ’t sterrenblinken
Titel: Onder ‘t sterrenblinken
Genre: Tragi- Komedie
Trefwoorden: Kerst, vrienden, schone schijn
Duur: 105- 120 minuten
Pagina’s: 107
Rollen: 10, 5 vrouwen, 5 mannen
Synopsis: De kerstavonden van een vriendengroep, bestaande uit vier echtparen, vinden al jarenlang plaats bij Rita thuis. Ze doet er alles aan om de perfecte gastvrouw te zijn. Dat is niet makkelijk, want Teun, haar echtgenoot, doet, volgens haar, nooit wat. Rita moet altijd alles alleen doen. Rita en Teun hebben een zoon, Jochem. Met Jochem ging het lange tijd heel slecht. Hij is opgenomen geweest en nu gaat het een beetje beter. Rita wil het niet over de problemen van Jochem hebben. Kerstavond moet gezellig zijn. Maar lukt dat als iedereen de schijn probeert op te houden?

Scène:
Rita     Ik heb je gehoord.
         Dat grappenboekje blijft in de kast.
Teun     Misschien een andere dan.
         O, deze is leuk!
         Een man vraagt zijn vrouw wat ze voor kerst wil.
         Zegt zijn vrouw: ‘Een echtscheiding.’
         Zegt die man: ‘Weet je niks goedkopers?’
Rita     Heel pijnlijk.
Teun     Hoezo?
Rita     Wilbert en Gemma.
Teun     O ja…
Rita     Het is maar goed dat je die fout nu maakt.
         Wilbert neemt zijn nieuwe vriendin mee, trouwens.
Teun     O?
Rita     Zo’n jong ding.
Teun     Dat doet ie weer goed, die Wilbert!
Rita     Pardon?
Teun     Sorry.
Rita     Hoe denk je dat het voor Gemma is?
Teun     Ja.
Rita     En voor mij?
Teun     Voor jou?
Rita     Ik heb tegen Gemma gezegd dat we op ski- vakantie zijn.
Teun     Op ski- vakantie?
Rita     Ik kon ze toch onmogelijk allebei uitnodigen?
         Wilbert kennen we langer.
Teun     Ja. Wilbert kennen we langer.
Rita     Ik snap echt niet waarom hij haar meeneemt.
Teun     Het is toch zijn vriendin?
Rita     Je kunt mij niet wijsmaken dat dat serieus is.
         Hij kan toch nooit over Gemma heen zijn?
Teun     Nou, misschien…
Rita     Nee, Teun.
         Dat kan niet.
         Het is één grote façade.
         En wie is daar weer de dupe van?
Teun     Gemma?
Rita     Nee, ik!
         Ik heb moeten liegen.
         En ik ga vanavond mezelf verloochenen door poeslief te doen tegen dat mens.
         Want zo ben ik.

Café Knol
Titel: Café Knol
Genre: Komedie
Trefwoorden: Café, gemeente, familieruzie
Duur: 105- 120 minuten
Pagina’s: 107
Rollen: 13, 5 vrouwen, 7 mannen, kan worden aangepast
Synopsis: Nel is de eigenaresse van Café Knol. Haar nichtje Olga helpt haar achter de bar. Olga is de dochter van Nol, de broer van Nel. Nel heeft al jaren ruzie met Nol. Sinds ze het café heeft, ziet ze hem niet meer. Café Knol is het stamcafé van veel kleurrijke figuren. Nel heeft een groot geheim: de financiële problemen groeien haar boven het hoofd en de gemeente heeft besloten het café te sluiten.

Scène:
Nol    Het zijn gewoon bloemen van de Albert Heijn.
       Dat je dat weet.
       Ik moest toch boodschappen doen.
Nel    Ik wil geen bloemen.
Nol    Wat moet ik er dan mee?
Nel    Eet ze op.
       Verbrand ze.
Nol    Ik wil even heel duidelijk zijn, Nel:
       Ik wilde niet komen.
Nel    Dan ga ik even heel duidelijk tegen jou zijn, Nol:
       Ik wil niet dat je komt.
       Ik heb je niet gemist.
       Al die jaren niet.
       Ik heb je niet gemist.
Nol    Ik jou ook niet.
Nel    Mooi.
Nol    Geen dag.
Nel    Geen uur!
Nol    Geen minuut!
Nel    Ik geen seconde, Nol!
       Ik heb je geen seconde gemist!
Nol    Prima.
Nel    Prima.
Nol    Ik ga.
Nel    Opgeruimd staat netjes.
Olga   Doen jullie eens heel gauw normaal!
       Zitten!
Nel    Hij gaat absoluut niet op mijn stoel…
Olga   ZITTEN!
       En nu gaan jullie praten.
Nol    Ik zou niet weten waarover.
Nel    Ik ook niet.
Olga   Stelletje pubers!
       Jullie hebben elkaar al jaren niet gezien!
       Jij praat over hem en jij over haar.
       Elke dag!
Nol    Dat is niet waar, hoor.
Olga   Dat is wel waar, pa.
       Jullie missen elkaar.
Nel    Als kiespijn.

Robin Hood
Titel: Robin Hood
Genre: Komedie, historisch stuk
Trefwoorden: Engeland, bisschop
Duur: 90 minuten
Pagina’s: 56
Rollen: 21 rollen, 10 vrouwen, 11 mannen
Synopsis: In het bos van Nottingham verschuilt Robin Hood zich samen met zijn vriend Tuck. Nu Jan op de troon van Koning Richard zit, is Robin niet langer meer welkom aan het hof. Jonkvrouw Elisabeth van Cornwall en haar onzekere
zoon George nemen hun intrek in het kasteel. Tot grote verbazing van prinses Marian, dochter van Richard, die van niets op de hoogte is. Nu Jan de kroon draagt, is hij sterker dan ooit. Aangespoord door de valse Elisabeth, voert hij opnieuw de belastingen in. Gesteund door zijn handlangers vult hij zijn schatkist en buit hij het arme volk uit. Als Robin Hood erachter komt wat er op het kasteel gaande is, wordt hij woest. Samen met zijn volgelingen uit het bos gaat hij de strijd aan met de edelen van het hof. En Marian? Lukt het Robin om haar te redden uit handen van die verschrikkelijke overheerser?

Scène:
Jan       Ik ben net koning geworden en de armen gaan voor!
Windsor   Ja.
Jan       Is dit een grap?
          Dit is een grap.
          Sorry, maar ik trap er niet in.
          Bisschop, ik heb een hekel aan verrassingen!
          Dat wéét u toch?
          U kent me!
          Ik ben niet goed in dat hele surprise- party- gebeuren.
          Ik weet nooit hoe ik moet kijken!
Windsor en Bisschop kijken elkaar aan.
Bisschop  Koning…
Jan       O, wat vervelend.
          Dit vind ik hoogst vervelend.
          Echt, hoor.
          En er wordt natúúrlijk ook een schilderij gemaakt.
          Mooi is dat.
          Ga ik zo de geschiedenisboeken in.
          Als koning Jan met de wallen.
Windsor   Koning…
Jan       Kunnen we het alstublieft naar morgen verplaatsen?
          Ik wil echt geen lastpak zijn en ik ben heus niet ijdel, maar kijkt u eens.
          Die wallen!
Bisschop  Er komt geen feest.
Jan       Niet?
          Wanneer word ik dan vrolijk onthaald?
Bisschop  U wordt niet onthaald.
Jan       Niet?!
Windsor   Koning Richard heeft alle koninklijke feestelijkheden afgeschaft.
Jan       Niet!
Bisschop  Jawel.
          Hij vindt dat het geld beter gebruikt kan worden voor… Wat hij noemt… Nuttige zaken.
Jan       Nuttige zaken?
Windsor   De armen.
          Voedsel, huizen, educatie.
          “Iedereen heeft recht op een dak boven zijn hoofd, een volle maag en het leren van een vak.”
Bisschop  Terwijl de populariteit van Richard toeneemt, wordt de schatkist leger.
          Straks is er geen verschil meer tussen rijk en arm.
          Dan zijn we allemaal gelijk.
Windsor   Dan krijgen we dadelijk van die Griekse taferelen!
Bisschop/ Windsor/ Jan DEMOCRATIE!

Vrije val
Titel: Vrije val
Genre: Komedie
Trefwoorden: Onbewoond eiland, crash
Duur: 90 minuten
Pagina’s: 83
Rollen: 13 rollen, 6 vrouwen, 7 mannen
Synopsis: Dertien mensen overleven een vliegtuigcrash en stranden op een onbewoond eiland. Als de redding uitblijft, zijn ze gedwongen om een nieuwe maatschappij te bouwen. Wie ben je zonder Social Media, zonder luxe?

Scène:
Ine       Laten we vooral rustig blijven.
Willem    Er is altijd iemand die dat zegt, hè?
          In films.
          ‘Laten we vooral rustig blijven.’
          En dan denk je: als zoiets in het echt gebeurt, dan zegt niemand dat.
Helga     Ik heb geen bereik.
Eelco!    Ik heb geen bereik zeg ik!
Ine       Er zal zo hulp komen.
Willem    Túúrlijk! Die ook!
          ‘Er zal zo hulp komen!’
Ine       Is iedereen oké?
          Laten we allemaal rustig gaan zitten en…
Willem    Ik weet wat jij probeert te doen.
Ine       Wat?
Willem    Doe nou maar niet zo schijnheilig.
          Jij probeert de baas te zijn.
Ine       De baas? Nee! Ik wil gewoon…
Helga     Ik ga echt een andere provider nemen. Dit kán toch niet?!
          Eelco!
Willem    Gebeurt altijd.
          In films.
          Dan moet iemand ineens per se de baas zijn.
Ine       Ik wil de baas niet zijn.
          Ik zeg alleen…
Willem    Hoe heet je?
Ine       Hè?
Willem    Ik vraag hoe je heet.
Stilte. Ine kijkt hem verbaasd aan.
         Je náám.
Ine      Rolt met haar ogen. Ine.
Willem   Ine, ik ben Willem.
         Ik stel voor dat we dit eerlijk doen.
         Laten we stemmen.
Ine      Stemmen?
Willem   Ik heb behoorlijk wat ervaring met leiding geven.

Go Beckett, go!
Titel: Go Beckett, go!
Genre: Komedie
Trefwoorden: over amateurtheater
Duur: 90 minuten
Pagina’s:
Rollen: 10 rollen, 7 vrouwen, 3 mannen
Synopsis: Amateurtoneelvereniging ‘Beste Beentje Voor’, krijgt, na tien jaar met Beppie gewerkt te hebben, een nieuwe regisseur: Jozef Bartels. De leescommissie heeft het stuk al gekozen. Het wordt ‘Heibel in de kapsalon’, een klucht met een homoseksuele kapper in de hoofdrol. ‘Beste Beentje Voor’ speelt immers altijd stukken die ‘voor te lachen’ zijn. Maar Jozef heeft hele andere plannen met de vereniging. Jozef vindt dat de spelers toe zijn aan een uitdaging, aan vernieuwing. En wat is er vernieuwender dan het spelen van een klassieker van wereldformaat?
‘Go, Beckett. Go!’ is een ode aan het amateurtheater. In hoeverre houden we krampachtig vast aan de rol die we altijd al spelen?
Scène:
Loes          Het klinkt wel leuk.
Kees          En waar gaat het dan over?
Jozef         Over wachten.
Hans          Ja, ja..
Jozef         Feitelijk gezien is het hele leven wachten.
              En niemand weet waarop.
Bert          Heel diep.
Liesbeth      En is het dan ook voor te lachen?
Kees          Het klinkt niet grappig.
Mia           En wie is die Godot dan?
Jozef         Dat weet niemand.
Anja          Het is wel belangrijk om te weten wie hij is, Hans speelt altijd de titelrol.
Liesbeth      Misschien kunnen we toch iets doen met een homo?
Mia           Ja! Kan Godot geen homo zijn?
Jozef         Godot komt niet.
Anja          Niet?
Jozef         Nee.
              Dat is het mooie.
              Dat is de kern van het absurdisme, hè?
              Niets heeft zin.
Mia           Dat klinkt heel zwaar.
Loes          Het is wel vernieuwend.
Kees          Dus we spelen een stuk dat ‘Wachten op Godot’ heet en dan komt er helemaal geen Godot?
              Ik vind dat misleidend.
Mia           Als Godot niet komt, waar gáát het dan over? ​

JONGEREN:
Bonnie & Clyde
Titel: Bonnie & Clyde
Genre: Misdaad
Trefwoorden: misdaad, agenten
Duur: 90 minuten
Pagina’s: 53
Rollen: 25- 60 rollen
Synopsis: Wie kent dit beruchte misdaad duo niet? Samen met hun bende maken ze zich klaar voor hun laatste klus: het stelen van de kroonjuwelen. De agenten en de pers zitten hen op de hielen.Dit is een moderne bewerking voor jongeren. Een stoer en humoristisch verhaal, geschikt voor middelbare scholen en grote groepen.

Scène:
Evert              De gepantserde bus stopt hier.
                   Vanuit het paleis worden de kroonjuwelen naar binnen gedragen.
Svetlana           En dan staan wij om de hoek en dan schieten we ze kapot?
Evert              Veel te gevaarlijk. Het hele leger is uitgerukt om de boel te beschermen.
                   De bus rijdt langs de gracht, door de tunnel.
Alfonso            Dan staan we in de tunnel en dan…
Evert              Gevolgd door dertig politiewagens.
Alfonso            O.
Evert              De bus rijdt de gang onder het museum in. De politiewagens stoppen hier. Ze kunnen niet verder.    De kroonjuwelen worden precies om 12 uur uit de bus geladen en naar de kluis gebracht, in de kelder. Wegens  veiligheidsoverwegingen gaat dit allemaal via een automatisch systeem. Alleen hele hoge piefen hebben toegang tot de kelder.
Svetlana,         jij laat de bewakers aan de politie doorgeven dat alles gelukt.
Svetlana          En hoe ga ik dat doen?
Evert             Ooit gehoord van Candalicia du Chatenier?
                  Dat dacht ik al.
Op het scherm is Candalicia te zien. Candalicia is de directrice van het museum. Ze is er nooit, zit het hele jaar op d’r luie reet in de Maledieven cocktails te drinken. Candalicia is een van de weinigen met een toegangspas voor de kelder.
Clyde             Haar vliegtuig landt om 11 uur. Het vliegveld verschijnt op het scherm.
Evert             Op dat moment staat de taxi klaar om Candalicia naar het museum te brengen. Taxi verschijnt. Bennie, die taxi rij jij.
Bennie            Ik ga haar doodmaken en daarna vermoorden en daarna hak ik haar kop eraf en snij ik haar darmen uit d’r buik en die hang ik uit het raam.
Clyde             Je houdt Candalicia in leven.
Bennie            Als ik nou zin heb om…
Clyde             Svetlana rijdt met jou mee. Svetlana, jij bent de personal assistent van Candalicia. Je bent gestuurd door het museum.
                  Jullie wijken af van de route en stoppen hier, langs de rand van het bos.
                  Daar stelen jullie haar kleren, haar pasje en werken jullie Candalicia de kofferbak in.
Svetlana          Check.
Evert             Goed. Terug naar het museum. De bewakers hebben doorgegeven dat alles in orde is. Het is twee minuten over 12. Granny, jij krijgt een hartaanval.
Granny            Hartaanval. Check.
Evert             In het museum zal iedereen nu bezig zijn met Granny.
                  Svetlana, jij schakelt de bewaking uit en je opent de kelder met het pasje van Candalicia.    Irmgard, om vijf minuten over 12 steek jij de rookbommen in de C- sectie van het gebouw aan. Andere kant van het gebouw.
Irmgard           De hele C- sectie?
Bonnie            Heb je genoeg om explosieven mee te maken, denk je?
Irmgard           Kaliumperchloraat in overvloed. Kon ik gewoon op school bestellen.



Forever young
Titel: Forever young
Genre: Komedie
Trefwoorden: bejaardentehuis, jongeren
Duur: 90 minuten
Pagina’s: 53
Rollen: 25- 60 rollen
Synopsis: Een groep bejaarden vindt een middel om weer jong te worden. Ze kunnen nu, in deze tijd, weer puber zijn.

Scène:
Zoey        Ja, maar even serieus, Kim. Als ik niet naar die ‘fisa’ kan, word ik echt gek. Ja,
            m’n bereik is slecht. Ik loop net het bejaardentehuis in waar m’n oma zit. Ja, echt he? Ik ga je zo die foto        even appen van Kyan. Even serieus. Die had een lekkere selfie gemaakt. Echt spang gewoon. Je gaat het niet tegen hem   zeggen! Serieus, Kim! Zit me niet te focken! Ik ga je hangen. Ja. Oké. Laterz.
Paula       Kan het wat zachter?
Zoey        Ik heb al opgehangen.
Paula       Wij kijken naar Piet Paulusma.
Zoey        En?
Paula       En jij zit er doorheen te tetteren.
Zoey        Nu niet meer toch.
Paula       Dat is asociaal.
            Ergens doorheen tetteren.
            Maar dat begrijp jij toch niet.
            Riek He, Paula, doe nou niet zo naar.
Wilhelmina  STILTE! PIET PAULUSMA IS OP!
Riek        Als Paula zo tegen mijn kleindochter begint, dan moet ik daar wat van zeggen, Wilhelmina.
Wilhelmina  DAT KAN DAN OOK ZACHTER, RIEK!
Géa         Ga je lekker, Wilhelmina? 

MONOLOGEN:
Wie niet weg is, is gezien
Titel: Wie niet weg is, is gezien
Genre: Monoloog, tragedie
Trefwoorden: Sabine d’ Ardenne, Marc Dutroux
Duur: 30 minuten
Pagina’s: 53
Rollen: 2 vrouwenrollen: Sabine en een kleine rol voor Laetitia.
Synopsis: Een bewerking van het verhaal van Sabine d’ Ardenne, die op 12 mei 1996 ontvoerd wordt door Marc Dutroux.

Scène:
De lucht is helderblauw.
De vogels fluiten.
Maar ik zie niks.
Ik hoor niks.
Mijn wiskundeproefwerk van het eerste uur neemt mij volledig in beslag.
Ik fiets langs de slagerij.
A kwadraat…
Ik fiets onder het tunneltje door..
Plus B kwadraat…
Ik rijd langs het huis van Davina…
A kwadraat plus B kwadraat…
Ze staat er niet.
Vast door haar moeder gebracht.
A kwadraat plus B kwadraat.
Davina heeft alles voor elkaar.
Bobbels onder haar trui én een moeder met een rijbewijs.
A kwadraat plus B kwadraat is C kwadraat.
Ik zoef langs het snelwegviaduct.
Trap woest op de trappers.
Nog vijf minuten en ik zie het schoolplein.
A kwadraat plus B kwadraat is C kwadraat.
Er rijdt een busje achter me.
Een lelijk busje met vieze bruine gordijntjes.
Ik lach een beetje, denk aan de auto van mijn toekomstige filmsterrenvriend en wil opzij gaan.
A kwadraat plus B kwadraat is C kwadraat.
Dan zijn er de handen.
Twee sterke handen die mij de lucht in tillen.
Even is het of ik zweef.
Mijn fiets- mijn metallic- groene fiets- rijdt door.
Zonder mij.
En klettert dan neer op de stenen weg.

Wolf
Titel: Wolff
Genre: Monoloog, historie, tragedie
Trefwoorden: Eva Braun, Hitler, Tweede Wereldoorlog
Duur: 30 minuten
Pagina’s: 16
Rollen: 1
Synopsis: Het verhaal van Eva Braun, door Eva zelf verteld.

Scène:
Het is de eerste keer dat een man zo naar mij kijkt.
Alsof ik een begeerlijk wezen ben.
Als hij de winkel uitloopt, kijk ik hem na.
Ik glimlach om zijn grappige hoed.
Heinrich zegt dat hij belangrijk is.
Iets met politiek.
Maar dat interesseert me niks.
Hij vindt mijn benen mooi.
Mijn benen.
Terwijl hij er honderden heeft gezien.
Wolff heet hij.
Hij is twintig jaar ouder dan ik.
Vanaf het moment dat hij zijn naam heeft uitgesproken, weet ik het.
Heel zeker.
Gek.
Deze stelligheid ken ik niet.
De blik waarmee hij mij bekijkt maakt mij honderd keer mooier.
Honderd keer belangrijker.
En dat hij juist mij wil.
Een zeventienjarige bakvis.
Die van niets weet.
Een dartelend hertje.

Terra Incognita
Titel: Terra Incognita
Genre: Monoloog
Trefwoorden: Into the wild
Duur: 30 minuten
Pagina’s: 10
Rollen: 1
Synopsis: Het verhaal van Into the wild, verteld vanuit het perspectief van de zus.
Scène:

Direct bij de deur staat het bed, met daarop een beschimmeld matras vol vlekken.
Overal waar ik kijk, zie ik sporen van Chris.
Zijn groene plastic veldfles, zijn tandenborstel, zijn spijkerbroek vol gaten.
Zijn laarzen staan keurig bij de kachel.
Alsof hij zo meteen zal terugkomen om ze aan te trekken.
De vloer is bezaaid met boeken.
Thoreaux, London, Tolstoj.
Zijn helden.
Ik herinner me zijn ellenlange monologen over Jack London.
Zijn koning.
Zijn voorbeeld, met zijn verheerlijking van het oerbestaan, zijn ultieme zoektocht naar puurheid.
En ineens word ik kwaad.
Zijn voorbeeld is een man die maar één zomer in het Noorden heeft doorgebracht.
Die zijn boeken schreef in een gigantische villa, waar 20 man personeel werkte.
Die een stompzinnige dronkaard was, die een zittend leven leidde.
Een leven dat weinig overeenkomst vertoonde met zijn idealen op papier.
Zijn voorbeeld: een stompzinnige dronkaard die zichzelf op 40- jarige leeftijd door de kop schoot, omdat hij diep in de schulden zat.
Was dit dan wat je wou? Waarom, Chris? Waarom?